הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים

עקרבים

סדרת העקרבאים (SCORPIONES)

העקרבים הם מבעלי החיים הראשונים שכבשו את היבשה. נמצאו מאובני עקרבים מלפני 425 מליון שנה. השתייכותם למערכת העכבישניים ניכרת במבט ראשון. הם בעלי 4 זוגות גפי הליכה, זוג צבתות גדולות וזוג לסתות.

כל העקרבים טורפים ולצורך לעיסת הטרף הם נעזרים בבליטות מיוחדות, המצוידות בשיניים, בירכיהם הקדמיות. אל קצה הזנב מחובר עוקץ המכיל בבסיסו את זוג בלוטות הארס. כל בלוטה מוקפת במעטה שרירי ולה צינור ארס משל עצמה. העוקץ חד מאוד והפתח של צינור הארס נמצא בצד העליון של העוקץ, מעט מאחורי חודו על מנת שלא ייסתם בעת הדקירה.

העקרבים חיים בבדידות ונמנעים מלהיתקל זה בזה, מלבד לצורכי רבייה. הרבייה והשרצה בעקרבי הארץ מתרחשת לרוב בחודשים יוני – אוגוסט. לאחר שזכר פגש בנקבה מתחיל טקס חיזור האורך מספר שעות ולאחריו מפריש הזכר חבילת תאי זרע עליהם הוא מושך את הנקבה.

לאחר ההפריה, מתפתחות הביצים בתוך גופה של הנקבה וכשהגיעו לבשלות, העקרבים הצעירים משתחררים מן הקרום הדק העוטף אותם ותוך דקות ספורות הם עוברים התנשלות ראשונה ומטפסים דרך רגלי האם אל גבה. העקרבים הצעירים נישאים על גב האם וניזונים משאריות חלמון שבגופם, לאחר מספר ימים הם עוברים התנשלות שנייה ומספר ימים לאחר מכן הם מסוגלים לקלוט מזון מן החוץ ונפוצים לכל עבר.

משפחת הבותוסיים (Buthidae)

הגדולה שבמשפחת העקרבים ומונה כ-600 מינים, בישראל כ-7 מינים.

בותוס ישראלי (Buthus occitanus israelis)

צבעו צהוב ואורך גופו כ-7 ס"מ. תפוצתו כמעט בכל הארץ. חי בחולות החוף, בדיונות וכן בקרקעות חול מדבריים ושוכן מתחת לאבנים.

עקצן צהוב (Leiurus quinquestriatus hebraeus)

מוכר גם בכינויו "עקרב צהוב מצוי". אורכו בין 5.5 ס"מ עד ל-9.5 ס"מ. צבתותיו דקות וצבעו צהוב בהיר עד כתום חום. הוא מהיר בתנועה ובעקיצה וניזון מפרוקי רגליים גדולים יחסית.

זהו אחד המינים השכיחים בישראל ונמצא כמעט בכל האזורים. הוא חי תחת אבנים שטוחות ובגדרות אבן והוא חודר למשכנות האדם גם באמצעות טיפוס. עקיצתו מסוכנת ומחייבת טיפול רפואי מהיר.

שחרן (Buthotus judaicus)

אורכו עד 8 ס"מ וצבעו חום שחור או ירקרק, קצות הצבתות והרגליים בהירים. מצוי בשפע במרבית אזורי הארץ ושוכן תחת אבנים וקליפות עצים. חודר למשכנות האדם ועקיצתו מכאיבה אך אין בכוחה להזיק מעבר לכך.