הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים

הדברת תיקנים

Change to English

חרקים אלו ידועים בכינויים "ג'וקים" או "מקקים". חלק ממיני התיקנים הסתגלו למגורי האדם ותפוצתם הולכת ומתרחבת. גופם השטוח מאפשר להם להסתתר בסדקים צרים וכשהשטח פנוי הם יוצאים לתור אחר מזון. בארצנו מצויים 8 מיני תיקנים, אך רק 4 מהם חיים בסביבת האדם.

התיקנים הם אוכלי כל, המינים החיים בבתי האדם מזיקים בכך שאוכלים את מזונותיו ומפרישים צואתם על גבי המזון, הם מסוגלים לאכול גם דבק של כריכות ספרים, קרטון, טפטים ועוד. מינים אחדים הסתגלו לחיים במערכת הביוב וניזונים גם מצואה.

חרקים אלה פעילים בלילה וניתן למוצאם בכל מקום, החל מבתים ומסעדות וכלה באניות ומטוסים. הם יכולים לעקוב אחר צינורות מים וקווי חשמל דרך קירות מחדר אחד למשנהו ואף מדירה אחת לשנייה. הם טרמפיסטים מושלמים, כך למשל, אנו "נדבקים" בנגע התיקן הגרמני על ידי הכנסתו לבתינו בקופסאות קרטון, בריהוט ובפריטים אחרים שהובאו לבניין. מינים אחרים, כגון התיקן האמריקאי, יפלשו לבתינו מבחוץ או מהביוב.

תיקן אמריקאי (Periplaneta americana)

תיקן אמריקאי

הנפוץ מבין מיני התיקנים. על אף שמו מוצאו של מין זה מארצות אפריקה. הוא נפוץ באוניות, מחסני מזון, מטבחים ומערכות ביוב. התיקן האמריקאי גורם לנזק רב בכך שהוא מכרסם מוצרי מזון וחפצים שונים ומזהם את הסביבה בהפרשותיו.

תיקן גרמני (Blattella germanica)

הדברת תיקן גרמנימוצאו של מין זה גם הוא מארצות אפריקה, באזורים הטרופיים. מין זה מסוגל לעוף אך עושה זאת לעיתים נדירות. התיקן הגרמני אוהב מקומות חמים ולכן נפוץ מאוד במטבחים ובמכשירי חשמל. מין זה קשה למיגור עקב היווצרות תנגודת לחומרי הדברה ומחזור חיים מהיר ביותר, על כן הדברת התיקן הגרמני נעשית באמצעות חומרים מיוחדים בעלי כושר הישארות גבוהה מהרגיל.

תיקן פסים חום (Phyllodromica quadrivittata)

תיקן פסים חוםמין זה מתהדר בפסים חומים רוחביים. ניזון, בין היתר, מנייר קרטון ודבק ספרים, תכונות המאפשרות לו להתקיים בכל סביבות הבית. תיקן הפסים "ביישן" ולכן בלתי מורגש, כאשר נוכחותו מורגשת זהו האות כי הבית כולו נגוע.

תיקן מזרחי (Blatta orientalis)

תיקן מזרחימין זה נפוץ בעיקר במאפיות, מחסני מזון ומטבחים. בישראל נפוץ יותר בפנים הארץ (אזור ירושלים) מאשר באזור החוף. צבעו חום כהה עד שחור, ובדומה לתיקן הפסים, התיקן המזרחי ניזון מעמילן ומעדיף לחיות מחוץ לבתים, באזורים חמים ולחים ובסמוך לקרקע.

אודות למערכת העצבים החשופה של התיקנים הם נחשבים למזיקים שקל להתמודד עמם. חומרי הדברה המשמשים להדברת תיקנים יעילים לאורך זמן עד לפירוקם הטבעי. הדברת תיקנים תשמור על ביתכם נקי מתיקנים.

אסטרטגיות להדברת תיקנים

פעולות הדברת תיקנים מהוות טיפול משלים לפעולות מנע להתפתחות תיקנים.

פעולות המנע המומלצות הינם:
  • פעולות למניעת חדירת תיקנים הכוללות איטום נקודות צנרת מים וחיבורי חשמל, התקנת רשתות, וילונות, כילות, כיסויי מזון ומילוי סיפוני הכיורים במים.
  • אין להשאיר מצרכי מזון ושאריות מזון מבלי לאטמם, בעיקר בימי הקיץ.
  • שמירה על סניטציה, הרחקת מזון חשוף וטיפול בנזילות ופתחי ביוב מייעלת את תהליך ההדברה ומונעת הצטברות תיקנים למשך זמן רב.
  • טרם הפעולות להדברת תיקנים חשוב לזהות את מין התיקן. החשיבות בזיהוי המין הינה קריטית לביצוע הדברת תיקנים מוצלחת. לתיקן האמריקאי צורך רב במים ועל כן לרוב הוא ימצא באזורים לחים, לעומתו התיקן הגרמני איננו זקוק ללחות גבוהה ונוהג להסתתר במקומות חמים.
  • פעולות להדברת תיקנים משמשות כפעולות משלימות לטיפול המנע. הדברת תיקנים מתבצעת באמצעות ביצוע ריסוס חומרי הדברה מתקדמים לכל אורך המבנה תוך התמקדות בנקודות החדירה הפוטנציאליות (לרוב מטבחים, שירותים, כיורים, פתחי ביוב פרוצים וכד').
  • לאחר ביצוע הריסוס, בהתאם למין התיקן, מוזרק ג'ל מיוחד הנועד להתמודד עם פרטים בעלי תנגודת גבוהה.
  • עם סיום תהליך הדברת תיקנים מונחות מלכודות דבק לצורך ניטור ומעקב עד לפתרון המוחלט.