הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים

הדברת תהלוכן האורן

הדברת תהלוכן האורןתהלוכן האורן משתייך לתת משפחת התהלוכנים שבסדרת הפרפראים ונפוץ בכל ארצות אגן הים התיכון. חרק זה נחשב למזיק עיקרי לעצי אורן ובעל חשיבות רפואית עקב שערותיו הצורבות.

בתחילת ספטמבר מגיחים הבוגרים מהאדמה; צבעם קרם, מחושיהם שעירים, הם אינם ניזונים, חיים ימים ספורים ופעילים בלילה. במחזור החיים של תהלוכן האורן 5 דרגות זחל כאשר בדרגה הראשונה, מיד לאחר בקיעת הזחלים מהביצים, אלו טווים מקלעת של קורים בתוכה הם מתרכזים בשעה שאינם אוכלים ונוטים לנדוד ולהחליף את מקום מושבם לעיתים תכופות ובכל מקום חדש הם טווים מקלעת חדשה. עם הגיעם לדרגה השלישית הם חדלים מלנדוד וטווים קן קבוע בו הם שוהים במשך היום ובלילה יוצאים וניזונים. בהגיעם לגמר התפתחותם הזחלים עוזבים את העץ בתהלוכה מסודרת וחודרים לעומק של 15 ס"מ באדמה שם הם מתגלמים.

מחזור החיים של תהלוכן האורן נמשך כשנה. הבוגרים מגיחים בתחילת ספטמבר ומטילים ביצים. לאחר בקיעת הזחלים מהביצים הם אינם מהווים סיכון בריאותי, רק בתחילת חודש דצמבר, כאשר הגיעו הזחלים לדרגה השלישית, הם מגדלים שערות צורבות ונותרים איתם עד לחודש מרץ עת הם מתגלמים באדמה. השערות ניתקות מהזחלים ועפות ברוח ולעיתים נותרות תחת עצי האורן ומסכנות את כל מי שבא עימם במגע. הארס שעל השערה בעל כושר הישארות גבוה ונמצאו שערות בנות 12 שנה שכושר הצריבה שלהם נותר בעינו.

אסטרטגיות הדברה

ככל שפעולות ההדברה יוקדמו היכולת למגר את המזיק תגבר.

פעולות ההדברה המוצעות מותאמות לעונה בה הן מבוצעות.
  • במהלך חודש ספטמבר עד אמצע חודש אוקטובר – לכידת עשים זכרים בוגרים באמצעות מלכודות פרומון.
  • במהלך סוף אוקטובר עד נובמבר – כ-45 יום לאחר לכידת העש הראשון באמצעות מלכודות הפרומון יש לאתר תטולות וקנים זמניים בסביבות עצי אורן, להסירם או לרססם באמצעות חומרי הדברה עד לנגירה.
  • במהלך תחילת ינואר ועד סוף מרץ – איתור קנים קבועים והסרתם או ריסוסם בחומרי הדברה בהתאם למיקום הקן.
  • יישום נוסף לחומרי ההדברה הנהוג בתקופה שבין דצמבר עד אמצע פברואר הינו הזרקת חומרי הדברה לתוך גזעי עצים.
שימו לב! כאשר התגלה תהלוכן האורן באזור מגורכם יש לטפל בהם במהירות וביעילות. מיד עם היוודע דבר המפגע, יש ליצור קשר עם חברת הדברה מקצועית!