הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים

הדברת פשפש הברונזה

תקריב של פשפש הברונזה - בוגר
תקריב של פשפש הברונזה – בוגר

מקורו של פשפש הברונזה (Thaumastocoris peregrinus) באוסטרליה, שם ניזון ממינים רבים של עצי אקליפטוס. חרק זה הוגדר כמזיק לאחר שנמצאה נגיעות רבה בעצי אקליפטוס בסידני, אוסטרליה, בעקבותיה ניזוקו עצים רבים ברחובות ובגינות. בשנת 2003 התגלה לראשונה פשפש הברונזה בדרום אפריקה ובשנת 2005 הגיע לארגנטינה. נכון להיום, פשפש הברונזה התפשט לעצי אקליפטוס בברזיל, אורוגוואי, צ'ילה, פרגוואי, מלאווי, קניה, זימבבואה, איטליה, ניו זילנד ומדינות הים התיכון, ביניהן ישראל. בחלק מהמקרים נגיעות פשפש הברונזה אף הביאה להתמוטטות העצים.

עלי אקליפטוס נגועים בפשפש הברונזה
עלי אקליפטוס נגועים בפשפש הברונזה

בשל התנהגותו הפולשנית של פשפש הברונזה והנזק שהוא מסב לעצי האקליפטוס, הארגון להגנת הצומח באירופה ובים התיכון ( EPPO – European and Mediterranean plant protection organization) הוסיפו את שמו לרשימת ההתראה, שמטרתה למשוך את תשומת הלב של המדינות החברות בארגון זה למזיקים מסוימים והצגת הסיכון שהם מהווים ובכך להשיג התרעה מוקדמת.

פשפש הברונזה ניזון מעלי האקליפטוס וגורם לשינוי בצבע העלים (לצבע ברונזה/ אדמדם/ חום- צהבהב) הזדקנות מוקדמת והפרעות בגדילה. נגיעות מאסיבית יכולה להוביל לנשירת עלים חמורה, למות הענפים ובסופו של דבר למות העץ. בנוסף לנזק לעצים פשפש הברונזה נחשב גם למטרד, לאחר שדווח שעקץ מבקרים בפארקים ובגני שעשועים עירוניים.

הדברת תהלוכן האורן
שלבי התפתחות בפשפש הברונזה

צבעם של בוגרי פשפש הברונזה חום בהיר, הם בעלי גוף שטוח באורך 2-3.5 מ"מ. צבע הביצים כהה, צורתן אובלית וגודלן נע בסביבות 0.5מ"מ לאורך ו- 0.2מ"מ לרוחב. לעיתים מוטלות ביצים בודדות אך לרוב מוטלות ביצים רבות ביחד על עלים וזרדים, ניתן לזהותן ככתם שחור על העלה. לפשפש הברונזה חמישה שלבי נימפה ומחזור החיים שלו נמשך כ- 35 ימים, כאשר במהלך מחזור חיים זה יכולה הנקבה להטיל כ- 60 ביצים. בשלבי הבוגר והנימפה יכול פשפש הברונזה לנוע במהירות רבה על עלי האקליפטוס.

בספרות חסר מידע אודות התפשטותו הטבעית של פשפש הברונזה למרחקים ארוכים, אך עם זאת נראה כי לפשפש זה פוטנציאל רב להתפשטות. מחקרים על דפוסי הפלישה של פשפש הברונזה מראים כי בברזיל לדוגמא, ההתפשטות הטבעית הגיעה ממדינות שכנות (ארגנטינה ואורוגוואי) אך נוספה לה פלישה דרך סחר בינלאומי עם מדינות אחרות. בסאו פאולו לדוגמא, נראה כי פשפש הברונזה הגיע ממטוסים, מפני שנמצאו עצי אקליפטוס נגועים ליד שדה התעופה. בנוסף, מזיקים אלה נמצאו באופן קבוע בקרבת כבישים ראשיים, ככל הנראה עקב הפצה ממשאיות המובילות בולי עצי אקליפטוס, אליהם מחוברים ענפים ועלים.

הדברה פשפש הברונזה
ביצים של פשפש הברונזה

אסטרטגיות הדברת פשפש הברונזה

עצי אקליפטוס ניטעים בהיקף נרחב במטרה להפקת עץ, עיסת עץ, פחם ודלק ממוצא צמחי. הם משמשים במידה רבה גם כעצי נוי בפארקים ובגנים רבים. הבקרה על פשפש הברונזה הפוגע בעצים אלה מבוצעת באמצעות חומרי הדברה סיסטמיים אותם מחדירים לגזע העץ בהזרקה. חומרים אלה נמצאו יעילים ונמצא כי ישנה ירידה משמעותית באוכלוסיות פשפש הברונזה לאחר השימוש בהם. כיום נחקרות שיטות שונות של הדברה ביולוגית לפשפש הברונזה, אך למרות שכבר נמצאו מספר שיטות ביולוגיות פוטנציאליות יעילותן עדיין אינה מוכחת.