הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים

הדברת חדקונית הדקל

חיפושית בוגרת ממין חדקונית הדקל האדומה
חיפושית בוגרת ממין חדקונית הדקל האדומה

Change to English

חדקונית הדקל האדומה נחשבת לאחד המזיקים הקשים של הדקלים. זהו מין של חיפושית שמקורה בדרום מזרח אסיה (ככל הנראה מאינדונזיה) ומשם התפשטה לאזור גידולי הדקלים באזור המזרח התיכון ואגן הים התיכון. חדקונית הדקל זוהתה לראשונה בארץ בשנת 1999 במטעי התמרים של קיבוץ אלמוג שבבקעת הירדן. כעשר שנים לאחר מכן, הגיעה החיפושית לאזור נהריה ולמישור החוף הצפוני. באזור זה נפגעו בעיקר עצי הדקל הקנרי, הנפוצים בגינון. בשנים האחרונות נצפה המזיק גם באזור בנימינה – גדרה.

משרד החקלאות מיפה את הערים בהם קיים סיכון ממשי בשל התפשטות חדקונית הדקל. על פי מומחי המשרד כל אזור הצפון והמרכז נמצא סיכון ונראה כי חדקונית הדקל אף מתפשטת דרומה, שכן זו נצפתה בישובי עוטף עזה. לכן באזורים אלה כל עצי הדקל ובעיקר עצי הדקל הקנרי חייבים בטיפול להדברת חדקונית הדקל ללא בדיקה מוקדמת. התפשטות החדקונית מתרחשת בעיקר על ידי בני אדם באמצעות העברת חומר צמחי נגוע.

זחל של חדקונית הדקל
זחל של חדקונית הדקל מגיח ממבנה הגולם

זחלי חדקונית הדקל מכרסמים בתוך הגזע ובליבת הדקל וגורמים נזק בלתי הפיך לעץ בכלל ולמערכות ההובלה בפרט עד לקריסת הדקל וחיסולו. החיפושית נחשבת לבעייתית במיוחד מכיוון ששלבי הנגיעות הראשונים לרוב אינם ניתנים לגילוי, לעיתים יכול המזיק להתקיים מספר דורות בתוך העץ עצמו, מבלי שיצא החוצה.

צבעה של החיפושית הוא חום-אדמדם וגודלה של הבוגרת כ-3.5 ס"מ. ישנם אף פרטים עם כתמים שחורים או שצבעם שחור לגמרי. לחיפושית חדק מוארך ובולט בקדמת ראשה.

בוגרי החיפושית נמשכים להפרשות מפצעי הדקלים, שם הם ניזונים ומפרישים פרומון התקהלות – חומר המושך פרטים נוספים משני הזוויגים. משהזדווגו פונה נקבת חדקונית הדקל למלאכת הטלת הביצים, האורכת כחודש וחצי, במהלכן היא נוחתת על צמרת הדקל, מכרסמת את אחת מכפותיו ויורדת לקודקוד הצמיחה שם תטיל כ-500 ביצים מהם יבקעו הזחלים אשר יכרסמו את ליבת העץ עד לכדי השמדה, ריקבון וקריסה של עצים בודדים ועד לחיסול מטעים או שדרות נוי. ייתכנו אף מצבים בהם תטיל הנקבה ביצים ברקמות פגועות/גזומות, בשורשי אוויר לחים, במקומות מסתור שבין החוטר לגזע ואף במחילות בבסיס העץ שכורסמו על ידי החדקוניות עצמן.

שלבי התפתחות של חדקונית הדקל
שלבי התפתחות של חדקונית הדקל

מן הביצים בוקעים זחלים כמה ימים לאחר ההטלה. צבעם צהוב עם ראש חום מבריק והם באורך 3 ס"מ. משך חייו של הזחל עד לתהליך ההתגלמות

משתנה ותלוי במזג האוויר, בעונת הקיץ משך חיי הזחל עומד על חודשיים במהלכן הוא מכרסם מחילות בתוך גזע העץ ובבסיסי הכפות, עד לשלב ההתגלמות בו יוצר הזחל סביבו פקעת צפופה מסיבי הפונדקאי. התגלמות הזחל נעשית לרוב בתוך המחילות בעץ או בנקודות מסתור בבססי הכפות ושלב זה אורך כ-20 יום עד אשר מגיחה חיפושית בוגרת.

עצים מתים כתוצאה מחדקונית הדקל
עצים מתים כתוצאה מחדקונית הדקל

לרוב תוקפת חדקונית הדקל את הדקל הקנרי ודקל התמר, אך לעיתים חיפושית זו תוקפת דקלים נוספים כגון דקל וושינגטוניה, דקל הקוקוס ואף אגבה וקני סוכר. כאמור, סימני הנזק אינם ניכרים בשלבים הראשונים ורק לאחר התבססות החיפושית בעץ נראים הסימנים הראשונים. עץ נגוע ללא טיפול יגיע למצב של מוות מלא ללא אפשרות שיקום בתוך 3 חודשים בלבד!

משרד החקלאות מתריע כי בערים רבות בארץ עלולים לקרוס בזמן הקרוב עצי דקל ולסכן עוברי אורח:

חיפושית קטנה שמקורה במזרח אסיה הגיעה כבר לאזורים רבים בארץ וגורמת לקריסת עצים שעלולים לסכן את העוברים והשבים. במשרד החקלאות חוששים מהתגברות התופעה ומתריעים על הסכנה.

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 22/05/13 בנוגע להדברת חדקונית הדקל:

עצי תמר מצוי כבר קרסו במהלך שנת 2012 בכניסה לקניון קריית ביאליק, בחוף אכזיב, בקיבוץ כפר מסריק ובמקומות רבים נוספים ברחבי הארץ.

חוטר נגוע על ידי חדקונית הדקל האדומה
חוטר נגוע על ידי חדקונית הדקל האדומה

מינים שונים של דקלים מותקפים במקומות שונים, חלקם בכותר העץ וחלקם בבסיס הגזע. לעיתים ניתן למצוא בפתח המחילה סיבים לעוסים ואף לשמוע את קולות הכרסום של הזחלים הגדלים בתוך העץ. בדקל התמר פגיעת חדקונית הדקל מתרחשת בעיקר בבסיס הגזע שם נוברים זחלים רבים ומן הגזע מופרש נוזל בעל ריח רע המורכב מהפרשות הזחלים והעץ. בדקל קנרי מתרחשת הפגיעה בעיקר בצמרת העץ וזמן קצר לאחר התבססות החיפושית ניתן למצוא מאות זחלים וחיפושיות בוגרות בצמרות.

זיהוי עץ נגוע

  1. עצי הדקל נחשבים כעצים סימטריים. כותרת של עץ נגוע בחדקונית הדקל נוטה על צידה והסימטריות נפגמת, סימן נוסף הוא התייבשות כותרת העץ כך שענפיו שמוטים והעץ נדמה למטריה סגורה, הלולב אינו גדל ופעמים רבות כפות מכורסמות ניתקות ונופלות למרגלות העץ כאשר בסיסם מחורר.
  2. לעיתים ניתן להבחין בתמותת חוטרים מאורגזים על העץ או חורי הגחה בקוטר של 20 מ"מ, שמהם קיימת נזילה של נוזל בעל ריח חמצמץ המעיד על תסיסה.
  3. ניתן למצוא גלמים של חדקונית הדקל בחלק החיצוני של העץ בחיק בסיסי עלים ישנים או בסמוך לחורי הגחה. גלמי חדקונית הדקל גדולים ומורכבים מסיבי העץ בחלקם החיצוני.

אסטרטגיות הדברת חדקונית הדקל

הדברת חדקונית הדקל מצריך ניסיון, כלים מתאימים ותערובת חומרי הדברה הדורשים היתר על פי חוק. בכל מקרה בו מתגלה נגיעות חדקונית הדקל בסביבתכם יש ליצור קשר עם מדביר מוסמך.

מניעת מפגעי חדקונית הדקל עולה בחשיבותה על פעילות הדברת חדקונית הדקל ויש לבצע טיפול מונע בכל מקום בו קיים חשש להידבקות!

  • ישנה חשיבות קריטית להסרה והשמדה של חלקי הדקל הנגועים בשלבים הראשונים, מומלץ לעשות זאת לאחר הדברת חדקונית הדקל.
  • יש להימנע מגיזום כפות ירוקות לכל אורך השנה ובפרט במהלך חודשי הסתיו תקופה בה החיפושית פעילה ביותר. גיזום הכרחי יש לבצע בחודשי החורף שבמהלכן החיפושית פעילה פחות.
  • בכל מקרה, לאחר ביצוע גיזום יש למרוח משחת עצים באזור פציעת העץ.
  • הטיפול בדקל הנגוע בחדקונית הדקל מתבצע ככלל באמצעות ריסוס צמרת העץ בקוקטייל חומרי הדברה בעלי שאריות גבוהה המיועדים לטפל הן בשלב הזחל והן בשלב הבוגר של המזיק.
  • במצבים בהם ישנם סימני תקיפה בבסיס הגזע, יש להזריק (בנוסף לטיפול בצמרת העץ) חומרי הדברה ישירות לגזע או לחפור בורות בצמוד לשורשי העץ ומשם להחדיר את חומרי ההדברה.
  • לתוך מחילות שכורסמו בגזע העץ יש להזריק חומרי הדברה ולסותמם בבוץ, חשוב להקפיד על ניקוי אזור המחילה משאריות עלים ולכסותו ברשת צפופה על מנת למנוע בריחת בוגרים.
  • בעץ נגוע יש לבצע פעולות אלה אחת לחודש במשך 3 חודשים.
  • בעצים שאינם נגועים ובעץ שהיה נגוע וטופל כנגד חדקונית הדקל, יש לבצע פעולות אלה אחת לשלושה חודשים למשך שנה קלנדרית אחת.
  • הדברת חדקונית הדקל נחשבת להדברה הכרחית לצורך שמירה על חיי עצי דקל. מומלץ לבצע הדברת חדקונית הדקל בכל הדקלים הקנריים בין אם הם נגועים ובין אם לאו. לא כדאי לחכות לנפילת הכותר (בד"כ מהווה את הסימן הראשון לנגיעות) בכדי להתחיל בפעולות הדברת חדקונית הדקל וזאת מאחר שלב הדקל עלול להיות הבא שיפגע ולאחר שנפגע הדקל לא יוכל להשתקם מחדש.