הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים

הדברה משולבת – IPM

הדברה משולבתלשימוש בתכשירי הדברה יש ערך רב. עם זאת, שימוש מאסיבי בתכשירי הדברה מזיק לבני האדם ולסביבה ויוצר תנגודת אצל המזיקים הגורם לתכשירים להיות פחות יעילים. במקרה בו מתפתחת תנגודת הנטייה היא להשתמש בכמות גדולה יותר של חומרים ובריכוזים גבוהים ובכך לחזק את תנגודת החרקים. מעבר לאמור שימוש קבוע בחומרי הדברה לטווח הארוך דורש השקעה כספית גבוהה.

הדרך למנוע מצב זה הינה באמצעות ניהול משולב של דרכי פעולה ולחימה במזיקים – Integrated Pest Management. ובמילים אחרות – הדברה משולבת.

בכדי לבחור בדרך הפעולה המתאימה למניעת התפתחות המזיק ועל מנת להפחית את פגיעתו יש לזהות את מין המזיק באמצעות עקבות שהותיר אחריו. למזיקים שונים מחזור חיים שונה וכך גם תנודות עונתיות, מיקום גיאוגרפי, התנהגויות, פוטנציאל גידול ועוד. רק היכרות מעמיקה עם מין המזיק תאפשר לנו להעריך ולתכנן את דרכי הפעולה.

הדרך הנכונה לביצוע עבודת הדברה מוצלחת מורכבת מ-3 יסודות: מניעה, ניטור והדברה.

מניעה

במרבית המקרים ניתן להפחית את מפגעי המזיקים באמצעות סניטציה סביבתית. פעולות אלה מונעות היווצרות מקומות מזון, שתייה ומחסה למזיקים ובכך מונעת את התפתחותם במקום. חרקים רבים נטשו את מקורות החיות הטבעיים שלהם ועברו להתגורר במשכנו של האדם שם לרוב שוררים תנאים ממוזגים בכל עונות השנה ובדרך כלל יש שם מזון.

מכיוון שלחרקים כושר עבירות גבוה יש להתאים את מגורי האדם כך שימנעו ממזיקים לחדור:

  • יש לאטום הדקים סביב צנרת ומעבר כבלים כמו גם סדקים ופתחים אחרים.
  • יש לרוקן פחי זבל בתדירות גבוהה, לנקותם מבפנים ולרוקן את פחי האשפה הראשיים לפחות אחת ליום.
  • יש לשטוף כלים מיד לאחר ארוחה ולשמור על ניקיון המטבח והמכשור שבו משאריות מזון ושומן.
  • בעלי חיות מחמד צריכים לשים מזון ומים בכלים מתאימים שימנעו פיזור שאריות מסביב ולהימנע מלהשאיר את הכלים עם מזון ומים למשך תקופות ארוכות.
  • את מוצרי המזון יש לאחסן במכלים סגורים ולמנוע כל מקור מים דולף.

ניטור

זהו דיגום שיטתי המאפשר לקבל מדד על גודל אוכלוסיית המזיק. הניטור מספק מידע אמין וממוקד תוך כדי התהוות המפגע ולכן מייעל את תהליך ההדברה, שכן ניתן להתאים את אופן יישום חומרי ההדברה, סוגו וריכוזו ובכך לחסוך בעלויות.

לעיתים, לאחר ביצוע ניטור ניתן לקבוע האם אפשר להשתמש בגורמים ביולוגיים לצורך ביצוע ההדברה ומבלי לערב חומרים כימיים. היתרון הגלום בביצוע הדברה זו הוא החיסכון העצום לטווח הרחוק ומניעת סיכון לביצוע הדברות משניות.

ישנם דרכים רבות ומגוונות לבצע ניטור מזיקים כגון משטחי דבק, מלכודות פיתיון, תחנות האכלה, מלכודות פרומון, ניטור נקודות ביקורת ועוד. שיטת הביצוע תיקבע בהתאם לטוואי המקום והתנהגות המזיקים.

הדברה

פעולות ההדברה כיום הינם מגוונות ולאו דווקא כוללות שימוש בחומרים כימיים. עם זאת, שימוש בחומרים כימיים, מן הצומח או סינטטיים, מקובל מאוד ומהווה את מרבית עבודות ההדברה הפרטיות. הסיבה לכך נעוצה ביכולתם של החרקים להתאקלם באופן מלא במגורי האדם ובכך להימנע מחשיפה לטבע שם מתקיימים מרבית הטורפים של אותם מיני מזיקים ולכן היכולת לבצע הדברה ביולוגית קטן. עם זאת בחקלאות ובישובים מחוץ לעיר המוקפים באזורים טבעיים ניתן לבצע הדברות מסוג זה.

בשנים האחרונות, לאור ההתעוררות לשמירה על איכות הסביבה, פותחו תכשירי הדברה בררניים הפוגעים במנגנונים פיסיולוגיים של חרקים בלבד וכן פותחו מיני תכשירים כימיים המבוססים על רעלני צמחים ויעילותם רבה למספר רב של מזיקים. חומרים אלו קיבלו את הכינוי הדברה ירוקה או הדברה אקולוגית שכן הם בעלי כושר הישארות שאינו מסכן את הסביבה וחלקם אינם מסכנים חולייתנים וביניהם האדם.

הגישות הקיימות להדברת מזיקים הינם: הדברה פיסיקלית, פיזיולוגית, ביולוגית, גנטית, סביבתית וכימית.

יצוין כי, ביצוע הדברה בקנה מידה רחב, לרוב בחממות ובמחסני מזון, מתבצעת באמצעות הדברה פיסיקלית כגון טיפול באנוקסיה (שימוש בחנקן לקבלת ריכוזי חמצן נמוכים), חום, אנטולטר, אנרגיה אלקטרומגנטית, גלי רדיו, קרינה מייננת, פיזור זכרים עקרים ועוד.

כיום, לאור פיתוח מגוון הפתרונות הקיים לבעיית מזיקים, נראה כי פעולת הדברה הן כורח המציאות ויש לבצען מיד עם הימצאות חרקים מזיקים, אך אין הדבר נכון בהכרח, אומנם יש לבצע פעולות הדברה כאשר מזיקים התבססו באזור בני אדם אך לפעולות המנע משקל רב ובכוחן למנוע את הצורך בביצוע הדברה לטווח הרחוק.

חומרי הדברה

יסודות ההדברה

הרקע האקולוגי של בעיות ההדברה בני האדם שינו את סדרי החברה הטבעית בעולם, הם הכניסו שינויים מרחיקי לכת בתנאי הסביבה כגון יצירת […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחשבה אחת על “הדברה משולבת – IPM”