הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים

הדברת פשפש המיטה

הפשפשים יכולים לתפוס עליכם טרמפ כמעט בכל מקום משרדים, חנויות, מלונות, חדרי כושר וכד'.  הם מסתתרים בתוך מזוודות, חפצים אישיים או אפילו עליכם. ברגע שהם נכנסו לביתכם הם מתרבים ומשתלטים עליו עד שלא נותר לכם ברירה אלא להזמין מדביר מוסמך לביצוע הדברה. אז בפעם הבאה שאתם מתארחים בבית מלון או מתאמנים בחדר כושר, קחו כמה דקות ובצעו חיפוש באמצעות פנס בחיבורי המיטה ומאחורי הריהוט. הנה כמה כללים שיקלו עליכם להימנע מהדבקות בפשפש המיטה:

  • הקפידו על סביבה קלילה ליד המיטה. ככל שהסביבה תהא פחות עמוסה כך לפשפש המיטה יהיו פחות מקומות מסתור.
  • שטפו את המצעים בטמפרטורה גבוהה ככל האפשר.
  • בדקו בעיון רהיטים יד שנייה בטרם תכניסו אותם לביתכם.
  • באופן כללי הימנעו מאיסוף ריהוט מהרחוב.

הביולוגיה של פשפש המיטה:

פשפש המיטה הינו חרק קטן ולילי, חסר כנפיים השייך למשפחת הפשפשיים (Climicidea), זן זה של חרקים הינם מוצצי דם ובישראל קיימים שני מינים: פשפש המיטה ופשפש העטלפון (אשר ניזון אך ורק מדם עטלפים ספציפיים). כאמור פשפשי המיטה מגיעים אלינו בכל מיני צורות ובעיקר באמצעות רהיטים נגועים. פשפשי המיטה ניזונים מדם אנושי (ואף מדם של חולייתנים ועופות) צורתם אובלית והם גדלים לגדלים הנעים באזור ה-5 מ"מ. צבע עורם הוא בגוון חלודה חום עד חום אדום. מבנה גופם פחוס מה שמאפשר להם להסתתר במקומות לא שגרתיים כגון חריצים, מאחורי תמונות, טפטים רופפים, פאנלים ועוד, מה שמקשה על איתורם. לרוב הם נוטים להסתתר בקבוצות והדבר מאופיין בריח מתוק ולא נעים. במקומות המסתור שלהם ניתן למצוא כתמים כהים המכילים דם קרוש. חרקים אלה יעדיפו להימצא בקרבת המזון שלהם (בני אדם) מכיוון שאין ביכולתם לעוף או לקפץ ולכן סביבת מיטת השינה תהא המקום האידיאלי עבורם.

ההבדלים הביולוגיים בין פשפש מיטה זכר לנקבהההבדל בין הזכר לנקבה ניכר במבנה הבטן המחודד אצל הזכר והמעוגל אצל הנקבה. לפשפש המיטה יש מחזור חיים חסר במהלכן יש 5 דרגות נימפה. בתנאים סבירים מחזור החיים מביצה לבוגר נעה באזור 5 שבועות. נקבת פשפש המיטה יכולה להטיל בין אחת עד חמש ביצים ליום, ולכל אורך חייה זו יכולה להטיל בין 200 ל- 500 ביצים בגלגול חיים אחד. בטמפרטורת חדר, עם מלאי מזון מספק, הם יכולים לחיות יותר מ-300 ימים. במצבי קיצון וללא מזון מספק הפשפש הבוגר יכול לחיות כחצי שנה בעוד הנימפה תשרוד כ-3 חודשים.

עקיצת פשפש המיטה:

פשפשי מיטה ניזונים מדם ועל מנת לשרוד עליהם למצוץ מנת דם כל 3-5 ימים. יכולת ההתרבות שלהם מהירה ותלויה בזמינות המזון זו הסיבה שגילוי מוקדם הוא קריטי לצורך מניעת התפשטות. פשפש המיטה יכול לשאת מחלות, לעומת זאת, לרוב הם אינם מעבירים מחלות. זמן הפעילות של פשפש המיטה יהיה בדר"כ בלילה אך במקרי רעב קיצוני אלו ינועו אף ביום באיתור מקור מזון. הדברה משולבת בשיטת IPM הינה הדרך היעילה ליישום פתרונות לניטור והדברת פשפש המיטה.

פשפשי המיטה נחשבים ערמומיים וקשה לאתר אותם. לעיתים מתעוררים בבוקר מלווים בעקיצות באזור הבטן והגב ומייחסים זאת בטעות ליתושים. ההבדל בין עקיצת הפשפש לעקיצת היתוש היא בד"כ בעוצמת הגירוד ובמיקום העקיצות. בעוד יתושים עוקצים באזורי הגוף החשופים, הרי שפשפשי המיטה עוקצים במקומות מכוסים. לא כל אדם יגיב לעקיצת הפשפשים בצורה זהה יש כאלו שכלל לא ישמו לב לעקיצות בעוד אחרים יפתחו תגובות אלרגיות וגרד חמור. לעיתים התגובה לעקיצה תתעורר כעבור מספר שעות או ימים אז יופיעו שלפוחיות מגרדות. מעבר להיות העקיצה טורדנית הרי שלפן הפסיכולוגי תפקיד משמעותי בבהלה מהמזיק, הידיעה כי קיים חרק ש"מבקר" אתכם בלילה, באופן קבוע בשעת השינה די בה כדי לעורר בהלה.

פשפש המיטה בישראל:

עקיצת פשפש מיטהעדות למטרד פשפשי המיטה נמצאה עוד בעת העתיקה ועדויות לכך ניכרות בכל העולם. התפתחות העולם הגלובלי והמעבר המהיר של בני אדם ממדינה למדינה הקצינה את בעיית הפשפשים וכיום נראה כי בתים רבים נדבקים בפשפשים בקשב מהיר יותר מבעבר. יכולת התנועה וההסתרות של פשפשי המיטה מאפשרת להם לעבור בקלות מבית לבית ולהתפתח לרמה טורדנית עוד בטרם נשים לב אליהם כלל.

הדברת פשפש המיטה:

כתמים אופייניים להימצאות פשפשי מיטה
כתמים אופייניים להימצאות פשפשי מיטה

אם נתקלתם בביתכם בפשפשי מיטה צרו עמנו קשר, מדביר מוסמך ובעל נסיון יגיע לביתכם על מנת לאשש או לשלול קיומם של פשפשי מיטה. מדביר מוסמך מיומן לאתר ראיות לקיומם של פשפשים ובהתאם יוכל לספק פתרון למיגור הפשפשים מביתכם בדרך המהירה והיעילה ביותר. זכרו, אם קיים ספק – אין ספק, התעוררתם עקוצים ומגרדים? הרימו אלינו טלפון וקבלו את מלוא המידע לאבחן במהירות האם קיים חשש שנדבקתם בחרק המזיק. באם יהיה צורך, אנו נגיע ונברר באופן מהימן אם יש או אין צורך לבצע הדברה, דחיית התהליך רק תקשה את הטיפול ותגרור עלויות מיותרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *