הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים

הדברת תיקן גרמני

תיקן גרמני (Blattella germanica)

הדברת תיקן גרמני

תיקן גרמני מצוי בתוך בתים ומסעדות, תיקנים אלו התפזרו בכל העולם. תיקנים בוגרים מזוהים בקלות על ידי צבעם – חום בהיר עם שני פסים אופקיים שחורים הממוקמים על גבם, מייד מאחורי הראש. גודלו של התיקן הגרמני הוא 13-16 מ"מ. נימפות צעירות הרבה יותר קטנות, הן יותר כהות, כמעט שחורות וגם להן פסים שחורים מאחורי הראש.

אמנם לתיקן גרמני בוגר יש כנפיים אך הם כמעט ולא עפים ומעדיפים לרוץ.

תיקנים גרמנים ידועים ביכולת שלהם להעביר מספר פתוגנים כגון אי.קולי, סלמונלה וטיפוס. מחקרים שנעשו לאחרונה הצביעו על כך שבערים גדולות, התפתחות האסתמה בילדים יכולה להיות קשורה באופן ישיר לנוכחות של תיקנים גרמנים.

תיקן גרמני מסוגל לייצר מספר רב של נימפות בכל הטלה. גודלם הקטן מאפשר להם להסתתר ביעילות רבה וכמעט ואין להם טורפים טבעיים בתוך בתי גידול אנושיים. מסיבות אלה, אוכלוסיות תיקן גרמנים נוטות לגדול במהירות ויש צורך בטיפול מקיף.

התנהגות והרגלי אכילה:

למרות שהתיקן הגרמני מסוגלים לחיות בחוץ, בסביבות טרופיות, תיקנים גרמנים נפוצים ביותר בתוך בתים ומסעדות, עם העדפה לאזורים החמים ולחים יותר במבנה. בבתים, חרקים אלה יהיו בדרך כלל במטבחים וחדרי אמבטיה בדגש על מכשירי חשמל כגון תנור, מקרר, תמי 4, מיקרוגל וכד', אבל יכולים לעבור לאזורים אחרים של הבית, אם מזון ולחות זמינים במקום.

ברוב המקרים, מקקים גרמנים חודרים למבנה או מקום מגורים, כאשר שקיות, קופסות או אריזות קרטון נגועות הוכנסו לתוך הבית. הם עשויים אפילו לחדור בתוך ציוד משומש שהובא הביתה .בבנייני דירות תיקנים גרמנים יכולים בקלות לעבור בין דירות, תוך שימוש בצנרת המשותפת.

תיקנים גרמנים הם אוכלי נבלות וניזונים מכל מקור מזון זמין, ביניהם משחת שיניים, סבון וכריכות של ספרים. מזיקים אלה ידועים ביכולתם לנצל את זמינותם של כמויות קטנות ביותר של מזון על ידי אכילת פירורים שנשארו במהלך ניקוי או על כלים מלוכלכים שנותרו בכיור במשך הלילה.

התרבות:

תיקן גרמני ידוע ביכולת שלהם להתרבות במהירות. הנקבה צריכים רק להזדווג פעם אחת בלבד על מנת להטיל ביצים. בתנאים רגילים, התיקנים יטילו בממוצע בין 4 ל-6 תיקי ביצים במהלך חייהם, כל תיקן מכיל כ-30 עד 40 ביצים. תיק הביצים נישא על ידי הנקבה עד כיומיים טרם הבקיעה. בהתאם לתנאים, משך הזמן הממוצע להשלמת גלגול מביצה לבוגר יכול לנוע בממוצע של 150 ימים. כבוגרים, תיקנים גרמנים יכולים לשרוד בכל מקום כ-200 ימים.

סימנים לזיהוי נגיעות:

לשלשת – לשלשת התיקן הגרמני מופיעה כחומר קטן, גרגרי וכהה, "כמו פלפל שחור" על גבי משטחי עץ או במגירות. כתמי צואה עשויים להופיע ככתמים כהים מרוחים בפינות חדרים, לאורך החלק העליון של דלתות או סביב סדקים קטנים ופתחים בקירות.

תיקי ביצים – נקבת התיקן הגרמני נושאת את תיק הביצים עד ליומיים טרם הבקיעה, ניתן למצוא תיקי ביצים ריקים דבוקים על משטחים שונים.

ריח – תיקנים גרמניים מפרישים מספר תרכובות ריחניות בעלי ריח מעופש. הריח מופרש כאשר קיימות אוכלוסיות גדולות של תיקן גרמני.

אסטרטגיות הדברה

פעולות הדברה מהוות טיפול משלים לפעולות מנע להתפתחות תיקנים.

פעולות המנע המומלצות הינם:
  • פעולות למניעת חדירת תיקנים הכוללות איטום נקודות צנרת מים וחיבורי חשמל, התקנת רשתות, וילונות, כילות, כיסויי מזון ומילוי סיפוני הכיורים במים.
  • אין להשאיר מצרכי מזון ושאריות מזון מבלי לאטמם, בעיקר בימי הקיץ.
  • שמירה על סניטציה, הרחקת מזון חשוף וטיפול בנזילות ופתחי ביוב מייעלת את תהליך ההדברה ומונעת הצטברות תיקנים למשך זמן רב.
  • טרם פעולות ההדברה חשוב לזהות את מין התיקן. החשיבות בזיהוי המין הינה קריטית לביצוע הדברה מוצלחת. לתיקן האמריקאי צורך רב במים ועל כן לרוב הוא ימצא באזורים לחים, לעומתו התיקן הגרמני איננו זקוק ללחות גבוהה ונוהג להסתתר במקומות חמים.
  • פעולות ההדברה כנגד תיקנים משמשות כפעולות משלימות לטיפול המנע. ההדברה מתבצעת באמצעות ביצוע ריסוס חומרי הדברה מתקדמים לכל אורך המבנה תוך התמקדות בנקודות החדירה הפוטנציאליות (לרוב מטבחים, שירותים, כיורים, פתחי ביוב פרוצים וכד').
  • לאחר ביצוע הריסוס, בהתאם למין התיקן, מוזרק ג'ל מיוחד הנועד להתמודד עם פרטים בעלי תנגודת גבוהה.
  • עם סיום תהליך ההדברה מונחות מלכודות דבק לצורך ניטור ומעקב עד לפתרון המוחלט.