הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
הדברת חרקים, מכרסמים וזוחלים
פרט בוגר ממין יקרונית התאנה

הדברת יקרונית התאנה

פרטים בוגרים של יקרונית התאנה, זכר ונקבה
פרטים בוגרים של יקרונית התאנה, זכר ונקבה

יקרונית התאנה (Batocera rufomaculata) היא חיפושית ממשפחת היקרוניתיים. מקורה במדגסקר ומזרח אפריקה ובישראל היא מהווה מין פולש. יקרונית זו הוכנסה ארצה בשנות ה- 40, כנראה בתוך מטען של עצים, ותוך זמן קצר השמידה את רוב עצי התאנה. החל משנת 1970 קטנה אוכלוסייתה והופעתה הפכה נדירה. עם זאת, בשנים האחרונות נראה כי אוכלוסיית יקרונית התאנה שוב גדלה ומתפשטת ברחבי הארץ.

יקרונית התאנה היא בין הגדולות בישראל, אורך גופה כ- 70 מ"מ. ליקרונית מחושים ארוכים (בפרט לזכר אשר מחושיו ארוכים מאורך גופו) צבעה אפור- חום בהיר, שני כתמים אדומים מצויים בחזה הקדמי ועל גבה כתמים אדומים או צהובים, ולעיתים שניהם. נשיכת היקרונית כואבת עד מאוד אך היא אינה ארסית.

ליקרונית התאנה כושר תעופה מעולה, וברחבי העולם היא תוקפת כשלושים מיני עצים, ביניהם עצי מנגו, תאנה ועוד. חיפושית זו מופיעה לרוב בחודשים יולי – אוגוסט. יקרונית התאנה מקימה דור אחד לשנה.

יקרונית התאנה נמנית עם מזיקי העץ וביכולתה לגרום לייבוש הענפים ואף להתמוטטות הגזע. התקפה על ידי יקרונית התאנה לעתים קרובות מובילה למותו של העץ, דבר היכול לגרום להפסד כלכלי כאשר העץ המותקף נושא פירות או מניב מוצר אחר. מוות עצים נרשם בישראל, איי הבתולה, מאוריציוס, הודו ומלזיה.

סימפטום בולט באמצעותו ניתן להבחין כי העץ נגוע ביקרונית התאנה הוא ענפים שקליפתם פגועה ומכורסמת כתוצאה מאכילת החיפושיות הבוגרות.

זחל לפני התגלמות
זחל לפני התגלמות

נקבת החיפושית עושה חתך בקליפת העץ הפגומה או בשורשים שנחשפו על ידי סחף קרקע, ושם מטילה את ביציה. זחל היקרונית ניזון מחלקי העץ המצויים תחת לקליפת הענפים והשורשים החשופים, דבר היוצר חללים וגורם לכך שחלקים נרחבים מקליפת העץ הופכים מנותקים ממנו. זחלים בוגרים ניזונים מליבת העץ המארח.

מן הביצים בוקעים זחלים כמה ימים לאחר ההטלה. צבעם צהוב עם ראש חום מבריק והם באורך 3 ס"מ. משך חייו של הזחל עד לתהליך ההתגלמות משתנה ותלוי במזג האוויר, בעונת הקיץ משך חיי הזחל עומד על חודשיים במהלכן הוא מכרסם מחילות בתוך גזע העץ ובבסיסי הכפות, עד לשלב ההתגלמות בו יוצר הזחל סביבו פקעת צפופה מסיבי הפונדקאי. התגלמות הזחל נעשית לרוב בתוך המחילות בעץ או בנקודות מסתור בבססי הכפות ושלב זה אורך כ-20 יום עד אשר מגיחה חיפושית בוגרת.

במקרים בהם הנגיעות גדולה או רציפה, כרסום מנהרות בגזע מחליש את העץ ואף גורם לשבירת ענפים ולהתמוטטות הגזע.

פרט בוגר ממין יקרונית התאנה
פרט בוגר ממין יקרונית התאנה

סימפטום נוסף לנגיעות העץ ביקרונית התאנה יהיו שבבי נסורת בסדקי הקליפה, באזור חור ההטלה או בבסיס העץ, שכן בעת נבירת זחלי יקרונית התאנה בליבת העץ נופלת נסורת מהחורים שנוצרו בגזע אל בסיסו. חורי ההגחה של הבוגרים גדולים (קוטרם כ- 20 מ"מ) ומהווים גם הם סימן לכך שהעץ נגוע.

אסטרטגיות הדברת יקרונית התאנה

הדברת יקרונית התאנה כוללת איתור חורי ההגחה בגזע העץ הנגוע וריסוס חומרי הדברה סיסטמיים וחומרי הדברה פירטרואידים בחלל העץ דרך חורי ההגחה. לאחר ביצוע הדברת יקרונית התאנה מומלץ לטבול צמר גפן בספירט או אלכוהול ובאמצעות חוט ברזל ארוך להחדיר לחור הנבירה שבגזע, וכך לסתום אותו. הדברת יקרונית התאנה חשובה בכדי להציל את העץ הנגוע מהתייבשות וקמילה.